100% Zufriedenheitsgarantie Sofort verfügbar nach Zahlung Sowohl online als auch als PDF Du bist an nichts gebunden
logo-home
Samenvatting probleem 4 3.4C Affective disorders 5,99 €
In den Einkaufswagen

Zusammenfassung

Samenvatting probleem 4 3.4C Affective disorders

 16 mal angesehen  0 mal verkauft
  • Kurs
  • Hochschule

Dit is een samenvatting van de literatuur voor probleem 4 van het vak 3.4C Affective disorders van de klinische specialisatie horend bij de studie Psychologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het bevat alle literatuur die gelezen moest worden voor de werkgroepen. Deze samenvatting heb ik in h...

[ Mehr anzeigen ]

vorschau 2 aus 13   Seiten

  • 23. november 2022
  • 13
  • 2021/2022
  • Zusammenfassung
avatar-seller
Probleem 4: bipolar disorder part 2
1. Busy Dave
Marangoni, Ciro, De Chiara, Lavinia, Faedda, Gianni L.,. (2015). Bipolar Disorder and ADHD:
Comorbidity and Diagnostic Distinctions. Current Psychiatry Reports, 17(8), 1–9. doi:DOI
10.1007/s11920-015-0604-y

Introduction
We conducted a selective review of the medical literature to highlight epidemiological, clinical, family
history, course and treatment-response differences that can aid the differential diagnosis of these
conditions in an outpatient pediatric setting.

The differential diagnosis of ADHD and BD
There are no established biomarkers, so we should rely on clinical observation and parental/school
reporting.
Bipolar disorder: appearance of prominent mood, sleep and aggressive behaviours are more likely to
predict a diagnosis of BD, especially if impulsive behaviour is exhibited around money, sex and
substances.
ADHD: fidgeting, restlessness and inefficient and disorganized performance stemming from
inattentiveness, distractibility and forgetfulness. More than 50% of children with ADHD had conduct
disorder or oppositional defiant disorder besides ADHD.
It’s most difficult when ADHD is comorbid with CD or ODD, because their presentation can overlap with
symptoms of a manic or mixed state.

Epidemiology
The prevalence of ADHD is 1.7-16% in youths and 1-5% in adults. It persists in 1/3 in adulthood and 2/3
still experiences symptoms.

Clinical features
There are 3 approaches in studying the clinical differentiation between ADHD and BD:
1. Comparing and contrasting two syndromes by eliminating overlapping symptoms: elevated
mood, grandiosity, hypersexuality, decreased need for sleep, racing thoughts, and other mania
items except hyper-energetic and distractibility were significantly more frequent among BD
than ADHD.
2. Chronological appearance of symptoms on a developmental continuum in children with
clinical or structured diagnosis of BD and ADHD: some evidence for differential trajectories of
psychopathology.
a. 1-6 years old: tantrums, poor frustration tolerance, impulsivity, increased aggression,
decreased attention span, hyperactivity and irritability for bipolar children
b. 7-12 years old: adult depression, mania, psychosis.
Inappropriate sexual behaviour is an indicator for BD, also bedwetting, night terrors and
physical complaints.
3. The Child Behaviour Checklist (CBCI) scores are compared between children with BD and
ADHD: BD had an elevation of anxious/depressed, aggressive behaviour and attention problems
scales.

, Differences in specific symptoms
Hyperactivity
 Bipolar disorder: chronic or intermittent periods of intense hyperactivity, often with impulsivity
and aggression. Greater productivity and also low periods of activity, exhaustion and boredom.
Circadian rhythms are altered, eveningsness.
 ADHD: restlessness, fidgeting, hyperactive behaviour especially when focus is needed. Relative
stable levels of locomotor activity.
Sleep disturbance
 Bipolar disorder: frequent fluctuations of energy levels, including rapid cycling. Especially
middle and late insomnia
 ADHD:
Mood, suicidality and psychosis
 Bipolar disorder: severe irritability, dysphoria, crying spells, temper tantrums and mood lability.
Also suicidality, death ideation, suicidal ideation and attempts
 ADHD: mood fluctuation and dysregulation, mood symptoms ae secondary to academic or
social difficulties and have bedtime resistance.
Aggressive and hypersexual behaviour
 Bipolar disorder: various forms of aggression, planned aggression with lack of remorse. Also an
increased interest in sexual images.
 ADHD: verbal and physical aggression can result from irritability while the destruction of
property is accidental, related to inattention, impulsivity and poor coordination. Hypersexual
behaviour is NOT part of ADHD.
Academic functioning
 Bipolar disorder: variable, uneven performances
 ADHD: poor concentration but it’s consistently over time and across subjects.

Family history
Most significant risk factor for developing BD is positive family history. It’s genetic influence.

Course
 Bipolar disorder: the majority experiences temperamental mood symptoms before the first
episode.
 ADHD: follows a chronic and unremitting course and persists into adulthood in half of the cases.
Zie de tabel want die is belangrijk!!

Alle Vorteile der Zusammenfassungen von Stuvia auf einen Blick:

Garantiert gute Qualität durch Reviews

Garantiert gute Qualität durch Reviews

Stuvia Verkäufer haben mehr als 700.000 Zusammenfassungen beurteilt. Deshalb weißt du dass du das beste Dokument kaufst.

Schnell und einfach kaufen

Schnell und einfach kaufen

Man bezahlt schnell und einfach mit iDeal, Kreditkarte oder Stuvia-Kredit für die Zusammenfassungen. Man braucht keine Mitgliedschaft.

Konzentration auf den Kern der Sache

Konzentration auf den Kern der Sache

Deine Mitstudenten schreiben die Zusammenfassungen. Deshalb enthalten die Zusammenfassungen immer aktuelle, zuverlässige und up-to-date Informationen. Damit kommst du schnell zum Kern der Sache.

Häufig gestellte Fragen

Was bekomme ich, wenn ich dieses Dokument kaufe?

Du erhältst eine PDF-Datei, die sofort nach dem Kauf verfügbar ist. Das gekaufte Dokument ist jederzeit, überall und unbegrenzt über dein Profil zugänglich.

Zufriedenheitsgarantie: Wie funktioniert das?

Unsere Zufriedenheitsgarantie sorgt dafür, dass du immer eine Lernunterlage findest, die zu dir passt. Du füllst ein Formular aus und unser Kundendienstteam kümmert sich um den Rest.

Wem kaufe ich diese Zusammenfassung ab?

Stuvia ist ein Marktplatz, du kaufst dieses Dokument also nicht von uns, sondern vom Verkäufer emmamartens01. Stuvia erleichtert die Zahlung an den Verkäufer.

Werde ich an ein Abonnement gebunden sein?

Nein, du kaufst diese Zusammenfassung nur für 5,99 €. Du bist nach deinem Kauf an nichts gebunden.

Kann man Stuvia trauen?

4.6 Sterne auf Google & Trustpilot (+1000 reviews)

45.681 Zusammenfassungen wurden in den letzten 30 Tagen verkauft

Gegründet 2010, seit 14 Jahren die erste Adresse für Zusammenfassungen

Starte mit dem Verkauf
5,99 €
  • (0)
In den Einkaufswagen
Hinzugefügt