Samenvatting marketing
Hoofdstuk 1: marketing
Marketing is…..
- Niet alleen de verkoop maar het bevredigen van de behoefte van de klant
- Het leveren van klanttevredenheid op een winstgevende manier
- Het opbouwen van duurzame klantrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid
en uiteindelijk klantenloyaliteit.
Het doel van marketing is…..
- Nieuwe klanten aantrekken door hun superieure waarde te beloven en te geven
- En bestaande klanten te behouden door hen blijvend tevreden te stellen
Behoefte = tekort → algemeen, universeel, motiverend
,Verlangens= concrete vorm → individueel, cultureel, onbeperkt ( behoefte VS wens)
Vraag = indien koopkracht en bereidheid
Producten= marketingaanbod → product, dienst, beleving
Productvoordeel= voordeel of benefit → producteigenschap die waarde creëert
Waarde en tevredenheid= waarde → behoeftebevrediging → tevredenheid
Ruil en transactie = kern van marketing → behoeften en wensen bevredigen door ruil
Markten= huidige en potentiële kopers
- In welke behoefte willen we voorzien
- Welke klanten gaan we bedienen (doelmartk, segmentatie, doelgroepkeuze)
- Hoe kunnen we klanten het beste bedienen (waardeaanbodof value proposition →
differentiatie en positionering
, -
Bij diensten spreken we over een vijfde p namelijk personeel
CRM = costumor relationship management
, - Opbouwen en onderhouden van winstgevende klantenrelaties
- Door buitengewoon goede klantwaarde en tevredenheid te leverern
Trends
- Zorgvuldig geselecteerde klanten > focus op winstgevende klanten
- Duurzame relaties> lange termijn
- Direct en intensief contact> door nieuwe technologieën
Waarde alle klanten → omzet en winst
Waarde individuele klanten → costumor lifetime value = maatstaf voor de totale inkomsten die een
bedrijf kan verwachten van een klant zolang de klantrelatie standhoudt = gemiddelde wwaarde x
aantal transacties x retentie periode
Voorbeeld → bij een autogarage ligt de loyaliteit en de gemiddelde onderwaarde hoger. Hat
aankoopvolume ligt lager. We gaan er is het voorbeeld vanuit dat iemand om de 5 jaar een nieuwe
auto koop voor en prijs van 30 000 gedurende 15 jaar
➔ CLV = 30 000 x 3 auto’s x 15 jaar = 90 000 euro
Klantretentie → klantentrouw → klantenaandeel → marktaandeel →klantvermogen
Customer equity of klantvermogen = de som van de CLV van alle klanten van jouw onderneming
Marketingmanagementconcepten ( 5)
- Welke filosofie ligt aan de basis van de marketingstrategieën?
- Welk gewicht wordt toegekend aan de belangen van de klanten, de organisatie en de
maatschappij
Hoofdstuk 1: marketing
Marketing is…..
- Niet alleen de verkoop maar het bevredigen van de behoefte van de klant
- Het leveren van klanttevredenheid op een winstgevende manier
- Het opbouwen van duurzame klantrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid
en uiteindelijk klantenloyaliteit.
Het doel van marketing is…..
- Nieuwe klanten aantrekken door hun superieure waarde te beloven en te geven
- En bestaande klanten te behouden door hen blijvend tevreden te stellen
Behoefte = tekort → algemeen, universeel, motiverend
,Verlangens= concrete vorm → individueel, cultureel, onbeperkt ( behoefte VS wens)
Vraag = indien koopkracht en bereidheid
Producten= marketingaanbod → product, dienst, beleving
Productvoordeel= voordeel of benefit → producteigenschap die waarde creëert
Waarde en tevredenheid= waarde → behoeftebevrediging → tevredenheid
Ruil en transactie = kern van marketing → behoeften en wensen bevredigen door ruil
Markten= huidige en potentiële kopers
- In welke behoefte willen we voorzien
- Welke klanten gaan we bedienen (doelmartk, segmentatie, doelgroepkeuze)
- Hoe kunnen we klanten het beste bedienen (waardeaanbodof value proposition →
differentiatie en positionering
, -
Bij diensten spreken we over een vijfde p namelijk personeel
CRM = costumor relationship management
, - Opbouwen en onderhouden van winstgevende klantenrelaties
- Door buitengewoon goede klantwaarde en tevredenheid te leverern
Trends
- Zorgvuldig geselecteerde klanten > focus op winstgevende klanten
- Duurzame relaties> lange termijn
- Direct en intensief contact> door nieuwe technologieën
Waarde alle klanten → omzet en winst
Waarde individuele klanten → costumor lifetime value = maatstaf voor de totale inkomsten die een
bedrijf kan verwachten van een klant zolang de klantrelatie standhoudt = gemiddelde wwaarde x
aantal transacties x retentie periode
Voorbeeld → bij een autogarage ligt de loyaliteit en de gemiddelde onderwaarde hoger. Hat
aankoopvolume ligt lager. We gaan er is het voorbeeld vanuit dat iemand om de 5 jaar een nieuwe
auto koop voor en prijs van 30 000 gedurende 15 jaar
➔ CLV = 30 000 x 3 auto’s x 15 jaar = 90 000 euro
Klantretentie → klantentrouw → klantenaandeel → marktaandeel →klantvermogen
Customer equity of klantvermogen = de som van de CLV van alle klanten van jouw onderneming
Marketingmanagementconcepten ( 5)
- Welke filosofie ligt aan de basis van de marketingstrategieën?
- Welk gewicht wordt toegekend aan de belangen van de klanten, de organisatie en de
maatschappij