100% satisfaction guarantee Immediately available after payment Both online and in PDF No strings attached
logo-home
Samenvatting marketing $8.11   Add to cart

Summary

Samenvatting marketing

 8 views  0 purchase
  • Course
  • Institution

Samenvatting marketing van alle lessen

Preview 4 out of 35  pages

  • May 25, 2024
  • 35
  • 2023/2024
  • Summary
avatar-seller
LESSEN MARKETING MANAGEMENT
Wat is marketing:
- Marketing is niet alleen verkopen maar het bevredigen van de behoeften vd klant
- Duurzame klantrelaties opbouwen
- Reclame is een belangrijk onderdeel van marketing
o Reclame komt meestal voor bij het laatste proces van marketing!
- Focus ligt op de klanten! (Klantgerichte marketing)

Wat is het doel van marketing:
- Nieuwe klanten aantrekken
- Bestaande klanten behouden en hun blijvend tevreden stellen (retentie)
o Nieuwe klanten aantrekken is lastiger dan bestaande klanten behouden!

Quote:

The aim of marketing is to make selling superfluous

= Je hoeft geen extra inspanning te geven om je product goed te laten verkopen



Marketingmanagementproces:




Stap 1: Markt en afnemersbehoeften analyseren

Behoeften

- Behoeften zijn algemeen
o Primaire behoeften
o Fysiologische behoeften
o Levensnoodzakelijke behoeften
o …
- Latente behoeften
o Beseffen niet dat we iets nodig hebben
- Manifeste behoeften
o We zijn bewust dat we de behoefte nodig hebben

Verlangens

- Concrete producten
- Ingespeeld op behoeften
- Onbeperkte mogelijkheden

,Vraag

- Behoeften en verlangens wekken een vraag aan
- Koopkracht, bereidheid om het product te kopen?

Producten, productvoordeel, waarde & tevredenheid

- Marketingaanbod
o Producten
o Dienst
o Beleving  Tomorrowland is het toppunt van experience marketing
- Productvoordeel
o Producteigenschap die waarde creëert
o Benefit feature  feature: technisch gegeven (Apple is een goed voorbeeld hiervan
 Bv: Goede camera in je iPhone
 Feature: Camera
 Benefit: Je kan er goede foto’s mee nemen
- Waarde & tevredenheid
o Behoeftebevrediging = tevredenheid vd klant
o Tevreden klanten is niet altijd voldoende  je moet extra waarde toevoegen

Ruil en Transacties

- Kern van marketing
- Behoeften en wensen bevredigen door ruil

Markten

- Verzameling van huidige en potentiële klanten
- Er is meer en meer marktvervaging

Stap 2: Klantgestuurde strategie ontwikkelen:

- Welke behoeften willen we inspelen?
- Welke klanten gaan we bedienen (welke doelgroep)?
- Hoe kunnen we de klanten het beste bedienen? (value proposition)

Stap 3: Marketingprogramma opzetten:

- 4 p’s
o Prijs
o Plaats
o Promotie
o Product

Stap 4: Winstgevende relaties opbouwen en klanttevredenheid realiseren

- Trends
o Focussen op winstgevende klanten
o Focussen op lange termijn

Stap 5: waarde van klanten krijgen om winst en klanttevredenheid te realiseren

,- Waarde van alle klanten  omzet en winst
- Waarde individuele klant  customer lifetime value (CLV)
o Voorbeeld oefening customer lifetime value (CLV)
 100 euro per week  50 weken lang  al 15 jaar
 100 * 50 * 15 = €75 000

- Hoe lang je een klant vast weet te

Klantretentie houden, hoe vaak hij terugkomt




- Dit leidt tot klantentevredenheid?

Klantentrouw
Loyaliteit




- Hoe trouwer de klant, hoe groter
het klantenaandeel
Klantenaandeel - = het percentage vd totale
bestedingen in een bepaalde
productcategorie dat bij de
onderneming gedaan word



Marktaandeel
- Groter klantenaandeel leidt tot
groter marktaandeel
- = het percentage vd markt dat een
specifieke organisatie of bedrijf in
handen heeft (grootste
marktaandeel = COLRUYT)

Klantvermogen - De totale levenslange waarde van
alle klanten van een bedrijf

Klantvermogen = customer equity

, Marketingmanagementconcepten:

- Productie concept (oudste)
o Consument kiest producten die beschikbaar en betaalbaar zijn
o Bedrijf focust op efficiënte productie en distributie
o Nuttig in 2 situaties:
 Vraag > aanbod
 Hoge productiekosten
o Bv: Henry Ford
- Product concept
o Consument koopt producten vd beste kwaliteit en met de beste prestaties en
innovaties (een goed product verkoopt zichzelf)
o Bedrijf focust op continue productverbetering
o GEVAAR: marktbijziendheid  te fel gefocust op je eigen product, waardoor je de
behoeften vd klant uit het oog verliest
o Bv: Dyson
- Verkoop concept
o Consument koopt alleen wanneer het product hem direct word aangeboden
o Bedrijf focust op verkoop en promotie
o GEVAAR: we verkopen wat we maken, in plaats van we maken wat we kunnen
verkopen
o Nuttig in 2 situaties:
 Aanbod > Vraag (kopersmarkt)
 Unsought goederen
o Bv: jeugdbeweging die chocolade verkoopt
o Inside out
- Marketing concept
o Bedrijf kent de behoeften en wensen vd consument en speelt hier beter op in dan de
concurrenten
o Positionering is heel belangrijk
o Klantfocus en klantwaarde leiden tot winst
o Van maken en verkopen naar peilen en reageren (inside out  outside in)
o Bv: Trivago
o Outside in  vertrekken vanuit de klant en hoe we hier het best op inspelen
- Maatschappelijkmarketing concept
o stelt de vraag of het marketingconcept mogelijke conflicten tussen de klantenwensen
op korte termijn en het welzijn vd klanten op lange termijn over het hoofd zien
o Societal marketingconcept
o Authenticiteit vs Greenwashing
 Greenwashing = zich veel duurzamer voor doen dan dat ze eigenlijk zijn
o 3 P’s zijn belangrijk  focust minder op ‘Planet’
- Duurzaammarketing concept (nieuwste)
o Lijkt hard op het maatschappelijkmarketing concept (focussen allebei op
duurzaamheid)
o Focust vooral op ‘Planet’

The benefits of buying summaries with Stuvia:

Guaranteed quality through customer reviews

Guaranteed quality through customer reviews

Stuvia customers have reviewed more than 700,000 summaries. This how you know that you are buying the best documents.

Quick and easy check-out

Quick and easy check-out

You can quickly pay through credit card or Stuvia-credit for the summaries. There is no membership needed.

Focus on what matters

Focus on what matters

Your fellow students write the study notes themselves, which is why the documents are always reliable and up-to-date. This ensures you quickly get to the core!

Frequently asked questions

What do I get when I buy this document?

You get a PDF, available immediately after your purchase. The purchased document is accessible anytime, anywhere and indefinitely through your profile.

Satisfaction guarantee: how does it work?

Our satisfaction guarantee ensures that you always find a study document that suits you well. You fill out a form, and our customer service team takes care of the rest.

Who am I buying these notes from?

Stuvia is a marketplace, so you are not buying this document from us, but from seller yorandekeyser. Stuvia facilitates payment to the seller.

Will I be stuck with a subscription?

No, you only buy these notes for $8.11. You're not tied to anything after your purchase.

Can Stuvia be trusted?

4.6 stars on Google & Trustpilot (+1000 reviews)

64438 documents were sold in the last 30 days

Founded in 2010, the go-to place to buy study notes for 14 years now

Start selling
$8.11
  • (0)
  Add to cart