100% tevredenheidsgarantie Direct beschikbaar na betaling Zowel online als in PDF Je zit nergens aan vast
logo-home
Samenvatting basisboek online marketing 4e Druk Visser en Sikkenga H7 t/m 12 2023/2024 €6,32   In winkelwagen

Samenvatting

Samenvatting basisboek online marketing 4e Druk Visser en Sikkenga H7 t/m 12 2023/2024

 21 keer bekeken  1 keer verkocht
  • Vak
  • Instelling
  • Boek

In deze samenvatting worden alle begrippen, modellen en theorie duidelijk en beknopt uitgelegd. De samenvatting is geschreven aan de hand van het boek Basisboek online marketing van Marjolijn Visser & Berend Sikkenga 4e druk.

Voorbeeld 3 van de 39  pagina's

  • Nee
  • Hoofdstuk 7 t/m 12
  • 21 juni 2023
  • 39
  • 2022/2023
  • Samenvatting
avatar-seller
Hoofdstuk 7: Bezoekers werven via betaalde kanalen.
Het betaald werven van bezoekers voor online verkoop- en communicatiekanalen kan via
zoekmachine adverteren, display advertising, social media advertising, affiliate marketing en online
games. Deze mogelijkheden worden hier verder uitgewerkt.

Zoekmachine adverteren
Zoekmachine adverteren is het plaatsen van advertenties die worden getoond als iemand een
specifiek ingekocht zoekwoord intikt.

Zoekmachine adverteren via AIDA-Model

- Attention  Consument start met attentie  zoekwoorden
- Interest Consument krijgt interesse  advertenties
- Desire  Consument voelt verlangen om te kopen  landingspagina’s
- Action  Gaat over tot actie  call to action.

De advertentie speelt vooral een rol in de fase van awareness: het bewust maken van de organisatie
en haar aanbod. De landingspagina is belangrijk om de klant vast te houden (capture).

Zoekmachine adverteren via het BAIA-model

- Bereik  zoekwoorden
- Aandacht (Awareness)  Advertenties
- Interesse  Landingspagina’s
- Activering  Call to action

Drie essentiële metrics van zoekmachine adverteren zijn:

1. Click-through rate (CTR)  het gemiddeld aantal keren dat er op een online uiting geklikt is
als percentage van het aantal vertoningen.
2. Conversies  dit is het gedeelte van de bezoekers van een online uiting dat een bepaald
gewenst gedrag vertoont, bijvoorbeeld doorklikken.
3. Conversiepercentage  het aantal conversies dat is behaald gedeeld door het klikken op
een online uiting. (Conversies / Aantal kliks)

Zoekwoordenrelevantie
Zoekwoordrelevantie is de mate waarin de getoonde advertentie op een specifiek zoekwoord
relevant is voor de zoeker. Google geeft iedere advertentie een score die afhangt van de verwachte
CTR, de relevantie, de landingspagina, de verwachte impact van de advertentie en het bod. Deze
score heet de Ad Rank. Zoekwoordenonderzoek kent drie stappen:

1. Houdt een brainstormsessie:
Schrijf alle woorden op die verband houden met je product of dienst
2. Breid de lijst uit:
Denk aan alle meervouds- of verkleinvormen van woorden, synoniemen etc.
3. Bepaal het belang van de gevonden zoekwoorden:
Bepaal welke zoekwoorden het meest belangrijk zijn, leg daar de focus op.




1

,Maken van goede tekstadvertenties.
Voor een goede tekstadvertentie is het volgende van belang:

 Het aantal woorden dat wordt gebruikt  overtuigen in weinig woorden.
 De sites waarop je de advertenties kunt zien  advertenties beperken tot een regio.
(In Nederland niet effectief, in een land als Amerika wel)
 De positie van de advertentie  de positie wordt bepaald door het bod
dat de adverteerder wil betalen voor een woord, de click-through-rate en
de kwaliteitsscore van de advertentie.
 De kosten per klik en het beschikbare budget.
 De propositie van de advertentie  helder, onderscheidend,
specifiek, kort en krachtig, sterk klantgericht.
 Het uitgangspunt van waaruit de klant wordt benaderd.
Een manier om te kijken of een campagne, advertentiegroep of zoekwoord voldoende
oplevert, is het bepalen van de ROAS. Dit kan met de volgende formule


(Totale conversiewaarde−Totale kosten)
ROAS = totale kosten

Voorbeeld: Er zijn 10 conversies gerealiseerd met een waarde van €50 per stuk. De totale
conversiewaarde is dan €500. Er zijn 100 klikken geregistreerd, waarvoor gemiddeld €1 voor
betaald is. De kosten van de Ads-campagne waren dus €100 (100 x 1). Roas = (500-100) / 100 = €4.


Beoordelingsextensie  voegt sterretjes toe aan de advertentie, waarmee de
adverteerder een gemiddelde beoordeling van de organisatie of van het product
weergeeft.
Belextensie  geeft de zoeker een mogelijkheid om met één klik binnen een
advertentie de adverteerder direct te bellen.
Sitelinkextensie  geeft ruimte voor meerdere dieplink onder een advertentie,
waarmee de adverteerder aandacht geeft aan sub onderwerpen.
Sitelinks  links onder een advertentie die naar dieper gelegen pagina’s
verwijzen.
Highlightextensie  biedt een extra advertentieregel om de USP van de
adverteerder te highlighten.

Landingspagina’s
De landingspagina is de webpagina die het vervolg op een direct-marketingactie
vormt. Het is de eerste pagina waarop een zoeker na een klik op een advertentie
terecht komt. Wanneer dit meerdere pagina’s zijn wordt dit een microsite
genoemd.

RLSA
RLSA ook wel “remarketing list for search ads” genoemd, is een techniek waarbij
adverteerders binnen de zoekmachine eerdere websitebezoekers kunnen
bereiken. Wanneer iemand de website van de adverteerder bezoekt wordt hij in
een ‘doelgroepenlijst ingedeeld. Zo kan de advertentie of landingspagina die de
gebruiker te zien krijgt beter op hem worden afgestemd.

2

, Display advertising
Native advertising is een vorm van adverteren waarbij de advertentie onderdeel
uitmaakt van de omgeving waar deze in is geplaats. Een banner kan worden
ontwikkeld vanuit de volgende technieken:
 Statische banner  eenvoudige banner is gewoon een plaatje.
 Animerende GIF  3 á 4 frames met daarin verschillende teksten of plaatjes.
 Flash  mooiere en meer vloeiende animaties.
 HTML5  ook geschikt voor tablet en smartphone.
 Backup GIF  reservebanners.
 Rich media  denk hierbij aan een videobanner.

Advertentiesysteem  technische specificaties waaraan adverteerders zich moeten houden
om het plaatsen en vertonen op de websites mogelijk te maken. Er worden eisen gesteld
aan: formaten, kilobytes, loops, duur en clicktag.

Veel voorkomende reclame-uitingen zijn:
 Takeovers  hierbij wordt een webpagina als het ware overgenomen door een
banner. Vaak op de homepagina, ook wel HTO.
 Prerolls  reclame-uiting die wordt vertoond voordat de internetgebruiker een
onlinefilmpje gaat kijken op bijvoorbeeld Youtube.
 Expandables  een banner die ‘uitklapt’ als je met de muis over de uiting gaat.
 Floorads  langgerekte banneruitingen die vaak over de volle breedte onderaan de
webpagina worden getoond.

Een goede banner bevat een krachtige heldere boodschap, met een bondige call to action.
Voorbeelden hiervan zijn “koop hier” en “boek nu. Er zijn minstens twee partijen nodig om
een bannercampagne tot stand te laten komen.

Er zijn verschillende partijen, opties en manieren om bannerruimte op een
website te kopen:
1. Direct selling  meest eenvoudig en helder is het direct
inkopen van de advertentieruimte bij de website-eigenaar.
2. Saleshouses  besteed een website-eigenaar de verkoop uit aan saleshouses.
Voorbeelden hiervan zijn WebAds en Adfactor.
3. Advertentienetwerken  voor publishers de
mogelijkheid om hun advertentieruimte te verkopen en
te vullen.
4. Supply side platform (SSP) deze systemen bieden toegang tot een netwerk van
websites en maken de mogelijk advertentieruimte geautomatiseerd te verhandelen.
De aanbodkant van de markt.
5. Demand side platform (DSP)  advertentieruimte inkopen bij een groot
aantal websites, de vraagkant van de markt.
6. Realtime bidding  zogenoemde ad exchanges direct en realtime te bieden op de
beschikbare advertentieruimte.
7. Open auction een markplaats waar alle adverteerders toegang hebben
tot de advertentieruimte.
8. Private auction (PMP)  een marktplaats waar publishers advertentieruimte
aanbieden aan één of een selecte, gesloten groep van adverteerders via realtime
bidding.


3

Voordelen van het kopen van samenvattingen bij Stuvia op een rij:

√  	Verzekerd van kwaliteit door reviews

√ Verzekerd van kwaliteit door reviews

Stuvia-klanten hebben meer dan 700.000 samenvattingen beoordeeld. Zo weet je zeker dat je de beste documenten koopt!

Snel en makkelijk kopen

Snel en makkelijk kopen

Je betaalt supersnel en eenmalig met iDeal, Bancontact of creditcard voor de samenvatting. Zonder lidmaatschap.

Focus op de essentie

Focus op de essentie

Samenvattingen worden geschreven voor en door anderen. Daarom zijn de samenvattingen altijd betrouwbaar en actueel. Zo kom je snel tot de kern!

Veelgestelde vragen

Wat krijg ik als ik dit document koop?

Je krijgt een PDF, die direct beschikbaar is na je aankoop. Het gekochte document is altijd, overal en oneindig toegankelijk via je profiel.

Tevredenheidsgarantie: hoe werkt dat?

Onze tevredenheidsgarantie zorgt ervoor dat je altijd een studiedocument vindt dat goed bij je past. Je vult een formulier in en onze klantenservice regelt de rest.

Van wie koop ik deze samenvatting?

Stuvia is een marktplaats, je koop dit document dus niet van ons, maar van verkoper gbaars03. Stuvia faciliteert de betaling aan de verkoper.

Zit ik meteen vast aan een abonnement?

Nee, je koopt alleen deze samenvatting voor €6,32. Je zit daarna nergens aan vast.

Is Stuvia te vertrouwen?

4,6 sterren op Google & Trustpilot (+1000 reviews)

Afgelopen 30 dagen zijn er 67096 samenvattingen verkocht

Opgericht in 2010, al 14 jaar dé plek om samenvattingen te kopen

Start met verkopen
€6,32  1x  verkocht
  • (0)
  Kopen