LESSEN MARKETING MANAGEMENT
Wat is marketing:
- Marketing is niet alleen verkopen maar het bevredigen van de behoeften vd klant
- Duurzame klantrelaties opbouwen
- Reclame is een belangrijk onderdeel van marketing
o Reclame komt meestal voor bij het laatste proces van marketing!
- Focus ligt op de klanten! (Klantgerichte marketing)
Wat is het doel van marketing:
- Nieuwe klanten aantrekken
- Bestaande klanten behouden en hun blijvend tevreden stellen (retentie)
o Nieuwe klanten aantrekken is lastiger dan bestaande klanten behouden!
Quote:
The aim of marketing is to make selling superfluous
= Je hoeft geen extra inspanning te geven om je product goed te laten verkopen
Marketingmanagementproces:
Stap 1: Markt en afnemersbehoeften analyseren
Behoeften
- Behoeften zijn algemeen
o Primaire behoeften
o Fysiologische behoeften
o Levensnoodzakelijke behoeften
o …
- Latente behoeften
o Beseffen niet dat we iets nodig hebben
- Manifeste behoeften
o We zijn bewust dat we de behoefte nodig hebben
Verlangens
- Concrete producten
- Ingespeeld op behoeften
- Onbeperkte mogelijkheden
,Vraag
- Behoeften en verlangens wekken een vraag aan
- Koopkracht, bereidheid om het product te kopen?
Producten, productvoordeel, waarde & tevredenheid
- Marketingaanbod
o Producten
o Dienst
o Beleving Tomorrowland is het toppunt van experience marketing
- Productvoordeel
o Producteigenschap die waarde creëert
o Benefit feature feature: technisch gegeven (Apple is een goed voorbeeld hiervan
Bv: Goede camera in je iPhone
Feature: Camera
Benefit: Je kan er goede foto’s mee nemen
- Waarde & tevredenheid
o Behoeftebevrediging = tevredenheid vd klant
o Tevreden klanten is niet altijd voldoende je moet extra waarde toevoegen
Ruil en Transacties
- Kern van marketing
- Behoeften en wensen bevredigen door ruil
Markten
- Verzameling van huidige en potentiële klanten
- Er is meer en meer marktvervaging
Stap 2: Klantgestuurde strategie ontwikkelen:
- Welke behoeften willen we inspelen?
- Welke klanten gaan we bedienen (welke doelgroep)?
- Hoe kunnen we de klanten het beste bedienen? (value proposition)
Stap 3: Marketingprogramma opzetten:
- 4 p’s
o Prijs
o Plaats
o Promotie
o Product
Stap 4: Winstgevende relaties opbouwen en klanttevredenheid realiseren
- Trends
o Focussen op winstgevende klanten
o Focussen op lange termijn
Stap 5: waarde van klanten krijgen om winst en klanttevredenheid te realiseren
,- Waarde van alle klanten omzet en winst
- Waarde individuele klant customer lifetime value (CLV)
o Voorbeeld oefening customer lifetime value (CLV)
100 euro per week 50 weken lang al 15 jaar
100 * 50 * 15 = €75 000
- Hoe lang je een klant vast weet te
Klantretentie houden, hoe vaak hij terugkomt
- Dit leidt tot klantentevredenheid?
Klantentrouw
Loyaliteit
- Hoe trouwer de klant, hoe groter
het klantenaandeel
Klantenaandeel - = het percentage vd totale
bestedingen in een bepaalde
productcategorie dat bij de
onderneming gedaan word
Marktaandeel
- Groter klantenaandeel leidt tot
groter marktaandeel
- = het percentage vd markt dat een
specifieke organisatie of bedrijf in
handen heeft (grootste
marktaandeel = COLRUYT)
Klantvermogen - De totale levenslange waarde van
alle klanten van een bedrijf
Klantvermogen = customer equity
, Marketingmanagementconcepten:
- Productie concept (oudste)
o Consument kiest producten die beschikbaar en betaalbaar zijn
o Bedrijf focust op efficiënte productie en distributie
o Nuttig in 2 situaties:
Vraag > aanbod
Hoge productiekosten
o Bv: Henry Ford
- Product concept
o Consument koopt producten vd beste kwaliteit en met de beste prestaties en
innovaties (een goed product verkoopt zichzelf)
o Bedrijf focust op continue productverbetering
o GEVAAR: marktbijziendheid te fel gefocust op je eigen product, waardoor je de
behoeften vd klant uit het oog verliest
o Bv: Dyson
- Verkoop concept
o Consument koopt alleen wanneer het product hem direct word aangeboden
o Bedrijf focust op verkoop en promotie
o GEVAAR: we verkopen wat we maken, in plaats van we maken wat we kunnen
verkopen
o Nuttig in 2 situaties:
Aanbod > Vraag (kopersmarkt)
Unsought goederen
o Bv: jeugdbeweging die chocolade verkoopt
o Inside out
- Marketing concept
o Bedrijf kent de behoeften en wensen vd consument en speelt hier beter op in dan de
concurrenten
o Positionering is heel belangrijk
o Klantfocus en klantwaarde leiden tot winst
o Van maken en verkopen naar peilen en reageren (inside out outside in)
o Bv: Trivago
o Outside in vertrekken vanuit de klant en hoe we hier het best op inspelen
- Maatschappelijkmarketing concept
o stelt de vraag of het marketingconcept mogelijke conflicten tussen de klantenwensen
op korte termijn en het welzijn vd klanten op lange termijn over het hoofd zien
o Societal marketingconcept
o Authenticiteit vs Greenwashing
Greenwashing = zich veel duurzamer voor doen dan dat ze eigenlijk zijn
o 3 P’s zijn belangrijk focust minder op ‘Planet’
- Duurzaammarketing concept (nieuwste)
o Lijkt hard op het maatschappelijkmarketing concept (focussen allebei op
duurzaamheid)
o Focust vooral op ‘Planet’
Voordelen van het kopen van samenvattingen bij Stuvia op een rij:
√ Verzekerd van kwaliteit door reviews
Stuvia-klanten hebben meer dan 700.000 samenvattingen beoordeeld. Zo weet je zeker dat je de beste documenten koopt!
Snel en makkelijk kopen
Je betaalt supersnel en eenmalig met iDeal, Bancontact of creditcard voor de samenvatting. Zonder lidmaatschap.
Focus op de essentie
Samenvattingen worden geschreven voor en door anderen. Daarom zijn de samenvattingen altijd betrouwbaar en actueel. Zo kom je snel tot de kern!
Veelgestelde vragen
Wat krijg ik als ik dit document koop?
Je krijgt een PDF, die direct beschikbaar is na je aankoop. Het gekochte document is altijd, overal en oneindig toegankelijk via je profiel.
Tevredenheidsgarantie: hoe werkt dat?
Onze tevredenheidsgarantie zorgt ervoor dat je altijd een studiedocument vindt dat goed bij je past. Je vult een formulier in en onze klantenservice regelt de rest.
Van wie koop ik deze samenvatting?
Stuvia is een marktplaats, je koop dit document dus niet van ons, maar van verkoper yorandekeyser. Stuvia faciliteert de betaling aan de verkoper.
Zit ik meteen vast aan een abonnement?
Nee, je koopt alleen deze samenvatting voor €7,46. Je zit daarna nergens aan vast.