100% tevredenheidsgarantie Direct beschikbaar na betaling Zowel online als in PDF Je zit nergens aan vast
logo-home
Samenvatting examenstof crm €3,49
In winkelwagen

Samenvatting

Samenvatting examenstof crm

 144 keer bekeken  0 keer verkocht

Samenvatting van de examenstof voor CRM mbo niveau 4 opleiding Junior accountmanager

Voorbeeld 1 van de 1  pagina's

  • 7 april 2017
  • 1
  • 2016/2017
  • Samenvatting
Alle documenten voor dit vak (1)
avatar-seller
joepvl
Samenvatting CRM
Hoofdstuk 1 Accountmanagement e CRM
• A-klanten
Grote klanten van een onderneming
Kleine groep > hoge bijdrage
• B-klanten
De middelgrote klanten van een bedrijf
Middelgrote groep > middel bijdrage
• C-klanten
De kleine klanten van een bedrijf
Grote groep > kleine bijdrage

Klantwaarde
Om te kijken hoe groot een bepaalde klant van waarde is voor jou onderneming, kijk je niet alleen
naar de omzet die je bij een klant behaalt. Je moet ook kijken naar de winst die je behaalt bij een
klant, dat wordt ook wel de Customer Lifetime Value (CLV) genoemd. Dat geeft aan hoe groot de
winst is die je bij een klant behaald gedurende de relatie. Je kunt dit ook berekenen per maand of per
jaar.

Winst per bestelling
Gemiddelde aantal bestellingen per klant X
= Customer lifetime value

Wasmachineproducent ‘Walter’s wasmachines’ levert al enige tijd aan Whitey’s. Deze detailhandel is
een vaste klant. Walter wil de customer lifetime value beerekenen. Hij heeft de volgende gegevens:
- Winst per bestelling €2.200,-
- Gemiddeld 18 bestellingen per jaar
- Whitey’s is al 10 jaar klant
- Over 5 jaar gaat Whitey’s stoppen ivm pensioen

Gemiddelde CLV per jaar:
2.200 x 18 = €39.600,-

De totale CLV:
39.600 x (10+5) = €594.000,-

Als je een duidelijk beeld hebt van de waarden van je klanten ga je kijken welke klanten je ‘key-
accounts’ zijn. Dit zijn de belangrijkste klanten voor je onderneming. Als één van die ‘key-accounts’
wegvalt, kan dat grote gevolgen met zich meebrengen.

Voordelen van het kopen van samenvattingen bij Stuvia op een rij:

Verzekerd van kwaliteit door reviews

Verzekerd van kwaliteit door reviews

Stuvia-klanten hebben meer dan 700.000 samenvattingen beoordeeld. Zo weet je zeker dat je de beste documenten koopt!

Snel en makkelijk kopen

Snel en makkelijk kopen

Je betaalt supersnel en eenmalig met iDeal, creditcard of Stuvia-tegoed voor de samenvatting. Zonder lidmaatschap.

Focus op de essentie

Focus op de essentie

Samenvattingen worden geschreven voor en door anderen. Daarom zijn de samenvattingen altijd betrouwbaar en actueel. Zo kom je snel tot de kern!

Veelgestelde vragen

Wat krijg ik als ik dit document koop?

Je krijgt een PDF, die direct beschikbaar is na je aankoop. Het gekochte document is altijd, overal en oneindig toegankelijk via je profiel.

Tevredenheidsgarantie: hoe werkt dat?

Onze tevredenheidsgarantie zorgt ervoor dat je altijd een studiedocument vindt dat goed bij je past. Je vult een formulier in en onze klantenservice regelt de rest.

Van wie koop ik deze samenvatting?

Stuvia is een marktplaats, je koop dit document dus niet van ons, maar van verkoper joepvl. Stuvia faciliteert de betaling aan de verkoper.

Zit ik meteen vast aan een abonnement?

Nee, je koopt alleen deze samenvatting voor €3,49. Je zit daarna nergens aan vast.

Is Stuvia te vertrouwen?

4,6 sterren op Google & Trustpilot (+1000 reviews)

Afgelopen 30 dagen zijn er 52355 samenvattingen verkocht

Opgericht in 2010, al 14 jaar dé plek om samenvattingen te kopen

Start met verkopen
€3,49
  • (0)
In winkelwagen
Toegevoegd